JAWAPAN MINGGUAN
Minggu :
7
Tarikh :
18 Februari 2013
Masa :
10.30 pagi – 1.30 petang
Topik : Mengaplikasikan
Model Pemprosesan Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa Melayu.
SOALAN :
1. Berikan definisi Model Pemprosesan Maklumat
2. Huraikan jenis-jenis model yang boleh diaplikasikan dalam
pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu Berbantukan Komputer seperti di bawah:
i. Model
Assure
ii. Model Teori Behaviouris
-
Model
Hanaffin and Peck
-
Model Addie
iii. Model
Konstuktivisme
-
Model Hipermedia
iv. Model Pendekatan Sistem Dick dan Carey
JAWAPAN :
MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT
Model Pemprosesan Maklumat
('The Information Processing Model') bermula dengan menggunakan sistem komputer
sebagai analogi. Bagaimana pun disedari bahawa penggunaan sistem komputer
sebagai analogi cara manusia memproses, menyimpan dan mengingat kembali
maklumat adalah tidak sesuai kerana ia mempermudahkan cara manusia bertindak.
Kita mengetahui bahawa cara manusia memproses maklumat adalah lebih komplek
berbanding dengan komputer.
Prinsip-Prinsip Utama Model Pemprosesan
Maklumat
- Andaian kapasiti terhad dan sekatan kepada pengaliran maklumat
- Pengaliran maklumat dua hala
- Kawalan eksekutif yang mengawal dan menentukan pengenkodan, penyimpanan, mengingat kembali dan lupaan.
- Manusia disediakan secara genetik untuk memproses dan menyimpan maklumat.
Empat Proses Utama Terlibat dalam Model
Pemprosesan Maklumat
Pengenkodan
('Encoding')
Proses
yang menentukan cara maklumat didekod dan diletakkan dalam perakam deria,
ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
Penyimpanan
('Storage')
Proses
yang menentukan bagaimana maklumat disimpan dalam ketiga-tiga stor memori.
Mengingat
Kembali ('Retrieval')
Proses
yang membolehkan maklumat dikeluarkan daripada ingatan jangka pendek dan
ingatan jangka panjang.
Lupaan
('forgetting')
Proses
yang menyebabkan maklumat 'hilang' atau sukar diingat kembali daripada ingatan
jangka pendek dan ingatan panjang
- Pemindahan
ke ingatan jangka pendek berlaku apabila kita memberi perhatian kepada
bahagian maklumat yang disalurkan ke ingatan jangka pendek melalui tumpuan
terpilih ('selective attention').
- Maklumat
yang pada asalnya tidak bermakna dikenal pasti berdasarkan pola-pola yang
sedia ada dan dipindah ke ingatan jangka pendek.
Ingatan Jangka Pendek ('Short Term Memory')
Stor memori ini juga
dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh ingatan jangka
pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang. Contoh: kawan
kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk menulisnya kamu
mengulang nombor itu supaya tidak lupa. Proses ini dipanggil Ulangan Berkekalan
('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang nombor itu, ia akan hilang
dalam masa 10-20 saat.
Ingatan Jangka Panjang ('Long Term Memory')
Ingatan Jangka Panjang masih
menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat dienkod, disimpan,
diingat kembali dan lupa. Ahli-ahli psikologi seperti Freud mencadangkan bahawa
segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan jangka panjang. Hal
ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang berlaku pada hari
pertama sekolah. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi sukar diingat
kembali.
Model pemprosesan maklumat
menganggap ingatan manusia sama seperti komputer. Seorang pembelajar dilihat
sebagai pemproses maklumat seperti mana yang dilakukan oleh komputer, iaitu
menggunakan model input-output. Maklumat merupakan input yang diperoleh pelajar
daripada persekitaran pembelajaran. Maklumat diproses dan disimpan dalam
ingatan. Kemudian, maklumat ini boleh menjadi output melalui proses retrieval.
Kajian susun atur, simpan dan dikeluarkan daripada ingatan. Operasi mental
iaitu menerima, mengekod, menyimpan dan mengingat kembali maklumat atau bagaimana
manusia belajar ialah pemprosesan maklumat. Model ini merupakan komponen
penting dalam beberapa strategi pengajaran dan pembelajaran (Galbraith, 1994).
Mengikut model pemprosesan maklumat, terdapat tiga mode ingatan yang mana
pemprosesan maklumat berlaku dalam otak manusia. Tiga mode tersebut terdiri
daripada daftar deria/ sensori, ingatan jangka pendek dan jangka panjang.
MODEL PEMBELAJARAN
Ø Model Assure
Model ASSURE mengandungi
enam langkah : analisis ciri pelajar, nyatakan objektif, pilih media dan bahan,
gunakan media dan bahan, libatkan pelajar, nilai dan semak semula media dan
bahan.
1. Analisis ciri pelajar.
- Mengenal pasti ciri-ciri umum seperti jantina, umur, bakat, gaya pembelajaran, kelas dan taraf sosioekonomi,
- Mengenal pasti ciri-ciri peringkat masuk (specific entry characteristics) dan pengetahuan yang sedia ada yang berkaitan dengan tajuk dan kandungan pelajaran seperti pengetahuan, kemahiran dan sikap pelajar.
2. Nyatakan objektif-objektif pembelajaran
secara khusus.
- Objektif mungkin diambil dari sukatan pelajaran, panduan kurikulum atau buku teks.
- Penentuan objektif adalah berdasarkan kepada peringkat prestasi yang ingin dicapai, keadaan pembelajaran dan kriteria atau darjah pencapaian yang dihajati.
3. Pilih media dan bahan.
Bahan media dipilih
berdasarkan kepada tingkat kebolehan pelajar dan matlamat atau objektif
pembelajaran yang ingin dicapai.
4. Gunakan alat/bahan pengajaran.
- Sediakan media dan bahan yang akan digunakan dan masa pembelajaran yang diperlukan. Contoh: Pribiu (Preview) video sebelum mengajar.
- Kemudian sediakan media dan bahan-bahan, alat-alat serta kemudahan-kemudahan yang diperlukan.
- Sediakan tempat belajar seperti kelas, makmal atau pusat sumber dan lain-lain kemudahan dan keperluan untuk belajar.
- Sediakan pelajar. Contoh, sediakan set induksi atau nyatakan tujuan dan objektif pembelajaran.
- Sedia pengalaman pembelajaran. Bagaimana anda menyampaikan media? Sebagai penyampai utama atau bertindak sebagai pemudah cara atau pengurus pembelajaran?
5. Libatkan pelajar.
Untuk memastikan bahawa
proses pembelajaran itu berlaku, pelajar perlu dilibatkan dalam aktiviti
pembelajaran seperti membuat latihan, perbincangan, latih tubi, kuiz, projek
dan sebagainya. Aktiviti pengukuhan (reinforcement activities) seperti
pengukuhan serta?merta diberi selepas pelajar memberi tindak balas yang
betul (Skinner, 1954).
6. Nilai dan semak semula bahan.
Setelah selesai pengajaran, penilaian tentang
kekuatan dan keberkesanan bahan media itu secara menyeluruh harus dijalankan.
Dalam penilaian itu soalan berikut harus difikirkan:
- Adakah
objektif-objektif pembelajaran tercapai?
- Adakah
alat/bahan media yang digunakan membantu proses pengajaran-pembelajaran?
Adakah kesemua pelajar menggunakan alat/bahan media dengan cara yang
betul?
- Adakah
suasana pembelajaran selesa?
- Adakah
peluang-peluang pemerhatian individu diberi?
Ø Model Hannafin
and Peck (Teori Behaviouris)
Model reka bentuk Hannafin
dan Peck (1988) (Rajah 4.5) melibatkan tiga fasa iaitu fasa analisis, fasa reka
bentuk dan fasa perlaksanaan. Setiap fasa dinilai, diuji dan disemak secara
berasingan untuk melihat keberkesanan secara berterusan.
Fasa analisis keperluan
digunakan untuk mengenal pasti keperluan pembinaan perisian multimedia.
Peringkat analisis adalah peringkat yang paling kritikal kerana peringkat ini
menentukan keupayaan keseluruhan perisian yang dibina. Analisis terhadap
pengguna, analisis terhadap persekitaran pembelajaran serta kandungan dan
matlamat perlu ditentukan terlebih dahulu sebelum fasa reka bentuk dan
perancangan dilaksanakan.
Fasa ini terbahagi kepada
dua iaitu fasa analisis keperluan tafsiran dan fasa analisis keperluan
perisian. Fasa reka bentuk digunakan untuk memindahkan maklumat yang terdapat
di fasa analisis keperluan kepada satu lakaran fizikal yang digunakan semasa
proses pembinaan. Kesemua maklumat keperluan yang digunakan dalam proses reka
bentuk boleh didapati dari analisis yang dilakukan dalam fasa analisis permulaan.
Kesemua elemen utama yang telah direka bentuk dalam fasa sebelum ini perlulah
digarapkan ke dalam perisian dengan berbantukan alat pengarangan. Fasa
Penilaian merujuk kepada proses pengujian dan penilaian perisian yang
dibangunkan. Fasa ini secara tidak langsung menguji keseluruhan fasa. Jenis
penilaian yang terlibat dalam fasa ini ialah penilaian formatif dan sumatif.
Fasa 1
-
Analisis
-
Keperluan
Fasa 2
-
Reka bentuk
Fasa3
-
Pembangunan dan perlaksanaan
-
Penilaian dan pengulangan
Model Hanifin dan Peck
(1988) memberi penekanan kepada keupayaan kelas untuk menerima pengajaran dan
pembelajaran berasaskan media. Model ini juga sesuai digunakan untuk skop
pengajaran dan pembelajaran yang tidak luas serta dalam kumpulan sasaran yang terhad.
Ø Model Addie (Teori Behaviouris)
Model ini lebih bersifat
generik iaitu model ADDIE (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate). ADDIE
muncul pada tahun 1990-an yang dikembangkan oleh Reiser dan Mollenda.Salah satu
fungsinya ADIDE ialah menjadi pedoman dalam membangun perangkat dan
infrastruktur program pelatihan yang efektif, dinamis.
Model ini menggunakan 5 tahap pengembangan:
1. Analysis (analisa)
2. Design (perancangan)
3. Development (pengembangan)
4. Implementation (implementasi/eksekusi)
5. Evaluation (evaluasi/
umpan balik)
Langkah 1: Analisis
Tahap analisis merupakan
suatu proses mendefinisikan apa yang akan dipelajari oleh peserta belajar,
iaitu melakukan needs assessment (analisis keperluan), mengidentifikasi masalah
(keperluan), dan melakukan analisis tugas (task analysis). Oleh itu, output
yang akan kita hasilkan adalah berupa karakteristik atau profile calon peserta
belajar, identifikasi kesenjangan, identifikasi keperluan dan analisis tugas.
Langkah 2: Design
Tahap ini dikenal juga
dengan istilah membuat rancangan (blueprint). Ibarat bangunan, maka sebelum
dibangun gambar rancang bangun (blue-print) diatas kertas harus ada terlebih
dahulu. Apa yang kita lakukan dalam tahap desain ini? Pertama merumuskan tujuan
pembelajaran yang SMAR (spesifik, measurable, applicable, dan realistic).
Seterusnya menyusun teks, dimana teks tersebut harus didasarkan pada
tujuan pembelajaran yag telah dirumuskan tadi. Kemudian tentukanlah strategi
pembelajaran yang tepat harusnya seperti apa untuk mencapai tujuan tersebut.
Dalam hal ini ada banyak pilihan kombinasi metode dan media yang dapat kita
pilih dan tentukan yang paling relevan. Disamping itu, pertimbangkan pula
sumber-sumber lain, contohnya sumber belajar yang relevan, lingkungan belajar
yang seperti apa seharusnya, dan lain lain. Semua itu tertuang dalam sautu
dokumen bernama blue-print yang jelas dan rinci.
Langkah 3: Perkembangan
Perkembangan adalah proses
mewujudkan blue-print alias bentuk tadi menjadi kenyataan. maksudnya, jika
dalam bentuk diperlukan suatu software berupa multimedia pembelajaran, maka
multimedia tersebut harus dikembangkan. Atau diperlukan modul cetak, maka modul
tersebut perlu dikembangkan. Begitu pula halnya dengan lingkungan belajar lain
yang akan mendukung proses pembelajaran semuanya harus disiapkan dalam tahap
ini. Satu langkah penting dalam tahap pengembangan adalah uji coba sebelum
diimplementasikan. Tahap uji cuba ini memang merupakan bahagian dari salah satu
langkah ADDIE, iaitu evaluasi. Lebih tepatnya evaluasi formatif, karana
hasilnya digunakan untuk memperbaiki sistem pembelajaran yang sedang kita
kembangkan.
Langkah 4: Implementasi
Implementasi adalah langkah
nyata untuk menerapkan system pembelajaran yang sedang kita buat. Maksudnya,
pada tahap ini semua yang telah dikembangkan di instal atau
diset sedemikian rupa sesuai dengan peran atau fungsinya agar bisa
diimplementasikan.
Sebagai contoh, jika memerlukan software
tertentu maka software tersebut harus sudah diinstal.
Langkah 5: Evaluasi
Evaluasi adalah proses untuk
melihat apakah sistem pembelajaran yang sedang dibangun berhasil, sesuai dengan
harapan awal atau tidak. Sebenarnya tahap evaluasi bisa terjadi pada setiap
empat tahap di atas. Evaluasi yang terjadi pada setiap empat tahap diatas itu
dinamakan evaluasi formatif, karena tujuannya untuk keperluan revisi. Misal,
pada tahap rancangan, mungkin kita memerlukan salah satu bentuk evaluasi
formatif misalnya review ahli untuk memberikan input terhadap rancangan yang
sedang kita buat. Pada tahap pengembangan, mungkin perlu uji cuba dari produk
yang kita kembangkan atau mungkin perlu evaluasi kelompok kecil dan lain-lain
Ø Model Hipermedia (Model Konstuktivisme)
Model ini berperanan
pembelajaran boleh berlaku pada aras yang lebih tinggi seperti yang ditekankan
oleh teori konstruktivisme. Model ini memberi tumpuan kepada proses pembelajaran
berasaskan teknologi multi media dan internet. Proses pengajaran dan pembelajaran
melibatkan perkara-perkara berikut.
Menetapkan
Domain
- Tiga domain iaitu domain kognitif, afektif, dan psikomotor
- Menentukan kes-kes yang terbabit di dalam domain
- Mengenal pasti kelemahan pelajar.
- Merancang aktiviti pengajaran sama ada di peringkat pendedahan, pengayaan atau pemulihan yang bersesuaian dengan taksonomi Bloom dan juga KBT
Menentukan
tema dan perspektif
- Menetapkan apa yang hendak dicapai selepas sesuatu pengajaran.
- Mengolah bahan.
- Bahan bersifat autentik bagi membantu pelajar memindahkan maklumat yang diperolehi keluar daripada ruang lingkup pembelajaran.
Kuasa
kawalan
- Murid-murid meneroka alam siber berdasarkan tugasan yang diberikan oleh guru.
- Guru bertugas sebagai moderator dan juga fasilitator.
- Guru turut sama mengambil bahagian.
Pemetaan
laluan
- Menyedia dan menyusun alamat-alamat tapak yang perlu dilawati.
- Memberikan kata kunci kepada murid-murid untuk digunakan pada kotak pencari seperti Yahoo atau Alta Vista dan mesin pencari serta jaringan perayau yang lain.
- Menyelesaikan tugasan.
Refleksi
- Membuat kesimpulan berdasarkan objektif pengajaran.
- Menyedarkan murid-murid tentang proses dan aktiviti yang telah mereka lalui berdasarkan domain pembelajaran.
Ø Model Pendekatan Sistem Dick dan
Carey
Salah satu model desain
pembelajaran adalah model Dick and Carey (1985). Model ini termasuk ke dalam
model prosedural. Langkah–langkah Desain Pembelajaran menurut Dick and Carey
adalah:
a. Mengidentifikasikan tujuan umum
pembelajaran.
b. Melaksanakan analisis pembelajaran
c. Mengidentifikasi tingkah laku dan
karekter murid
d. Merumuskan tujuan performansi
e. Mengembangkan butir–butir pembelajaran
f. Mengembangkan strategi pembelajaran
g. Mengembangkan dan memilih materi
pembelajaran
h. Membentuk dan melaksanakan evaluasi
formatif
i. Merevisi bahan pembelajaran
j. Membentuk dan melaksanakan evaluasi
sumatif
Model Dick and Carey terdiri
dari 10 langkah. Setiap langkah sangat jelas maksud dan tujuannya sehingga bagi
perancang pemula sangat sesuai sebagai dasar untuk mempelajari model yang lain.
Kesepuluh langkah pada model Dick and Carey menunjukan hubungan yang sangat
jelas, dan tidak terputus antara langkah yang satu dengan yang lainya. Dengan
kata lain, system yang terdapat pada Dick and Carey sangat ringkas, namun
isinya padat dan jelas dari satu urutan ke urutan berikutnya. Langkah awal pada
model Dick and Carey adalah mengidentifikasi tujuan pembelajaran. Langkah ini
sangat sesuai dengan kurikulum perguruan tinggi maupun sekolah menengah dan
sekolah dasar, khususnya dalam mata pelajaran tertentu di mana tujuan
pembelajaran pada kurikulum agar dapat melahirkan suatu rancangan pembangunan.
Penggunaan model Dick and
Carey dalam pengembangan suatu mata pelajaran dimaksudkan agar.
- pada awal proses pembelajaran murid dapat mengetahui dan mampu melakukan hal–hal yang berkaitan dengan materi pada akhir pembelajaran,
- adanya pertautan antara tiap komponen khususnya strategi pembelajaran dan hasil pembelajaran yang dikehendaki,
- menerangkan langkah–langkah yang perlu dilakukan dalam melakukan perancangan model pembelajaran.
No comments:
Post a Comment