JAWAPAN MINGGUAN
Minggu :
5
Tarikh :
16 Januari 2013
Masa :
10.30 pagi – 1.30 petang
Topik : Membina dan Menggunakan Tapak dan
Laman Web Pengajaran dan Pembelajaran Bagi Subjek Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Soalan 1 :
Apakah perbezaan dan persamaan antara laman web dengan
blog?
Apa itu Blog?
Blog
adalah singkatan kepada Web-log. Log pada kata dasarnya adalah catatan samada
dalam frekuensi sekali sesaat, sekali seminit, sekali sejam, sekali sehari,
sekali seminggu dan sebagainya. Ia merupakan satu catatan diary didalam media
elektronik berasaskan Internet. Blog sesuai digunakan oleh mereka yang bukannya
terdiri daripada golongan berlatarbelakangkan IT. Blog mempunyai reka bentuk
yang ringkas dengan pemilihan tema yang sesuai. Kebiasaannya lebih ringkas
sesebuah tema Blog itu, akan mempercepatkan proses muat-turun imej dan
sebagainya. Aktiviti mengemaskini blog dipanggil “blogging” manakala orang yang
mengemaskini blog dipanggil “blogger”.
Apa itu Website
(Laman Web)?
Satu
atau lebih fail atau lebih dikenali sebagai mukasurat (page) yang disimpan
dalam server komputer. Capaian adalah menerusi Internet. Setiap Web site
mempunyai muka surat pertama yang disebut “Home Page” yang memaparkan maksud
laman Web tersebut. Muka surat-mukas urat ini kemudian disambung antara satu
sama lain membentuk satu rangkaian yang berakhir dengan persembahan maklumat
kepada pelayar Web. Laman Web lebih sukar untuk dikemaskini dan kebiasaannya ia
memaparkan maklumat-maklumat berbentuk statik.
Perbezaan Blog dan Laman
Web
Secara
umumnya, blog yang tipikal mengandungi
teks dan imej serta pautan ke blog, laman web atau media lain yang berkaitan
dengan sesuatu isu yang dibincangkan.
Blog boleh diklasifikasikan kepada beberapa bahagian bergantung kepada
tumpuan penggunaannya. Antaranya ialah
seperti berikut :
Blog teks :
Blog yang menumpukan teks atau penulisan.
Blog foto :
Blog yang menumpukan gambar foto.
Blog MP3 :
Blog yang menumpukan muzik.
Vlog :
Blog yang menumpukan video.
Pempodkasan :
Blog yang menumpukan audio.
Selain
daripada itu, blog juga boleh dikelaskan berdasarkan fokus perbincangan yang
diutarakan, misalnya isu politik tempatan dan luar negara, berita tempatan,
perangkaian sosial, perkongsian resepi, sukan, hiburan dan sebagainya. Justeru
itu ia dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti diari dalam talian, blog
korporat, blog usaha sama, blog politik, blog projek, blok pendidikan dan
banyak lagi.
Ada
beberapa cara mudah untuk mengenali ianya adalah blog, yang pertama blog
mempunyai ruangan komen untuk para pengunjung memberikan komen. Ada juga yang
sering menganggap blog amanz.my (sebagai contoh) adalah laman web, padahal ia
sebenarnya sebuah laman blog. Kedua, biasanya blog mempunyai logo atau header,
jika anda menekar pada header tersebut samaada ianya teks atau gambar ia tetap
membawa anda ke homepage. Ketiga blog biasanya dikemaskini dengan lebih kerap
berbanding laman web dan biasanya turutan blog ada menurut urutan krolonogikal
entri tersebut di bina.
Berbeza
dengan blog, laman web boleh dikategorikan sebagai satu perantaraan atau medium
yang menghubungkan pelayar internet dengan pemilik laman web. Pemilik laman web
boleh terdiri daripada individu, kumpulan syarikat atau sesiapa sahaja. Ia
boleh didefinisikan sebagai satu koleksi fail web yang mengandungi pelbagai
tajuk termasuklah fail permulaan yang dikenali sebagai homepage. Sebagai
contoh, kebanyakan syarikat, organisasi atau individu ada mempunyai “Alamat
Laman Web” atau dikenali sebagai IP Address seperti : www.ibm.com, www.lhdn.gov.my
dan sebagainya. Selain itu, laman web juga menggunakan teknologi hiperteks
secara meluas yang merupakan bahagian daripada dokumen atas talian yang mana,
apabila dipilih oleh pengguna ia akan terus membawa pengguna ke dokumen yang
berkaitan. Teknik hiperteks ini membolehkan maklumat dikumpulkan sebelum ia
dihubungkaitkan dalam satu struktur tautan multidemensi yang sesuai untuk
dipersembahkan.
Fungsi
laman web bergantung kepada objektif pemilik laman web tersebut. Untuk
seseorang individu, laman web peribadi mungkin hanya untuk kegunaan peribadi
sahaja iaitu sekadar untuk suka-suka atau sebagai salah satu cara untuk
menonjolkan diri agar mudah untk mendapatkan pekerjaan, menambahkan kenalan dan
untuk merapatkan silaturrahim. Individu yang gemar mereka bentuk laman web
peribadi untuk mencuba teknologi web terkini seperti skrip terbaru yang canggih
atau animasi Flash. Laman web juga
digunakan untuk memaparkan dan menonjolkan identiti korporat sesuatu syarikat.
Pada
zaman sekarang ini, sesebuah organisasi yang tidak mempunyai laman web sendiri
mungkin akan turun nilainya pada pandangan mata orang ramai. Semakin banyak syarikat yang menjalankan
perniagaan atau perdagangan secara internet sebagai salah satu strategi untuk
memasarkan produk mereka. Dalam era
globalisasi, cara yang digelar e-dagang ini ternyata berkesan dalam
meningkatkan hasil pendapatan syarikat disebabkan internet boleh dicapai di
mana-mana sahaja dan peluang perniagaan adalah tidak terhad dan melangkaui
sempadan.
Dari segi domain
pula, jika ada terjumpa domain dot com, dot net dan lain-lain dot tidak
semestinya ia adalah laman web. Kerana ada juga blog yang pemiliknya telah
menukarkan ia menjadi domain berbayar dan bukan lagi seperti sub domain free di
blogspot dan wordpress.
Soalan 2:
Jelaskan pemahaman anda tentang
penggunaan Prinsip CASPER dalam persembahan Power Point.
Pengenalan
Reka letak dalam perisian persembahan elektronik
ialah ilmu atau kemahiran yang digunakan untuk meletak dan menyusun media pada
paparan bagi membentuk persembahan yang menarik. Keupayaan meletak dan menyusun
elemen media yang baik dan berkesan memberi kesan yang positif terhadap
persembahan.
Prinsip Reka Letak CASPER
Prinsip Reka Letak CASPER
Prinsip reka letak CASPER merupakan panduan
menyusun media seperti teks, grafik, animasi dan video pada sesuatu persembahan
yang dapat merangsang perhatian dan minat penonton.
Skrin yang diletakkan dengan media tanpa dirancang
menyebabkan persembahan yang dihasilkan kurang menarik. Prinsip reka letak CASPER adalah berdasarkan
singkatan perkataan CASPER seperti berikut:
Contrast (Perbezaan yang ketara)
Kunci atau prinsip contrast menyatakan bahawa jika dua item tidak serupa, maka
harus jadikan mereka berbeza iaitu sangat berbeza. Idea utama di sebalik contrast ialah untuk mengelak unsur dalam
paparan kelihatan hampir sama. Contrast adalah salah satu daripada cara
yang paling berkesan untuk menambahkan tarikan terhadap sesuatu reka bentuk.
Contrast boleh dibuat dalam berbagai cara. Antaranya contrast antara
- font jenis
besar dan jenis kecil
- font berlainan
muka taip
- garis halus dan garis kasar
- warna sejuk dan warna hangat
- tekstur licin dan tekstur
kasar
- unsur mendatar dan
unsur menegak
- garis berjauhan dan garis
berdekatan satu sama lain
- grafik kecil dan grafik
besar.
Alignment (Penjajaran)
Pereka grafik selalunya ingin meletakkan teks dan grafik di mana
terdapat tempat kosong di atas paparan tanpa memikirkan item lain. Akibatnya
keadaan menjadi berselerak, contohnya seperti dapur yang berselerak dengan
cawan di sini, piring di sana, napkin di atas meja dan kain pencuci di atas
lantai.
Dalam prinsip alignment, setiap item yang hendak diletakkan
dalam muka perisian perlulah seimbang dengan muka perisian kursus agar
kelihatan menarik. Pembangun perisian kursus seharusnya pandai menyusun item yang
ingin dipersembahkan supaya ia kelihatan seimbang. Dengan kata lain, dalam
prinsip alignment, item perlu disusun supaya tidak janggal. Item juga perlu
mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain di setiap paparan perisian
kursus.
Simplicity (Ringkas)
Grafik dan animasi
perlu ringkas, mudah dan dapat merangsang pengguna memahami maksud yang
hendak disampaikan. Dengan kata lain sesuatu bahan grafik dan bahan yang
diletakkan di atas paparan seharusnya dapat memudahkan penerokaan dan
merangsangkan pemikiran. Visual yang dipilih perlulah ringkas,
bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami. Dengan kata lain, penggunaan
grafik dan elemen media dalam perisian yang dibina perlulah membantu pengguna
melayari perisian dengan mudah.
Proximity (Jarak antara objek)
Secara ringkas proximity boleh dikatakan sebagai reka letak dari aspek jarak
antara teks, jarak antara grafik serta jarak antara teks dan grafik. Item-item yang mempunyai kaitan antara satu sama lain berkaitan perlu
dikumpulkan supaya dilihat sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah. tem-item yang tidak berkaitan pula harus
dijarakkan untuk mengelakkan tindanan supaya dapat dilihat sebagai membawa
maklumat yang berlainan. Hasilnya paparan akan kelihatan menjadi
satu unit visual yang mempunyai beberapa unit maklumat yang terpisah.
Emphasis (Penekanan)
Pembangunan paparan perisian kursus perlu kepada cara
tertentu bagi memberi penekanan terhadap perkara dan maklumat yang hendak
disampaikan melalui paparan.
Pelbagai cara boleh digunakan untuk menarik
perhatian penonton dan pengguna perisisan kursus termasuk :
- saiz teks dan objek,
- bentuk teks dan objek,
- susun atur teks dan objek,
- warna teks, warna objek dan warna latar,
- grafik dan animasi.
Namun begitu adalah dinasihatkan supaya tidak
menggunakan terlalu banyak elemen sampingan untuk menarik perhatian, yang mana
boleh menyebabkan tumpuan lebih kepada elemen sampingan dan bukan kepada
maklumat sebenar yang hendak disampaikan melalui paparan.
Repetition (Pengulangan)
Kewujudan piawaian antara paparan dapat
membantu pengguna mentafsir dan memahami dengan mudah mesej yang diberikan
melalui perisian kursus. Pengulangan penekanan (emphasis) tertentu
seperti warna latar dan saiz serta bentuk font dalam persembahan akan
membantu pemahaman pengguna terhadap kategori mesej yang sedang disampaikan
melalui perisian kursus.
Namun begitu pengulangan yang terlalu banyak
perlu dielakkan kerana boleh menyebabkan paparan menjadi tidak menarik sehingga
tidak dapat menyampaikan mesej. Dalam keadaan tertentu, suatu mesej boleh
diulang dengan menggunakan media yang berlainan termasuk media teks, grafik,
audio atau animasi. Hal ini membolehkan pelbagai pengguna yang mempunyai
kecenderungan berbeza terhadap media menggunakan sesuatu perisian kursus dengan
tahap keberkesanan yang sama.
Panduan Asas Membina Slaid Paparan Persembahan
Terdapat lima media yang digunakan dalam membina
perisian persembahan elektronik, iaitu teks, grafik, audio, video dan
animasi. Dalam satu persembahan elektronik tidak semestinya kelima media
ini digunakan. Pembangun perisian perlu bijak menggunakan media dalam persembahan
elektronik bagi menghasilkan persembahan yang memberi impak yang baik dan
berkesan kepada pengguna.
Penggunaan media yang sembarangan akan menghasilkan
kesan yang negatif terhadap persembahan seperti :
- penggunaan warna yang banyak dan menyilau menyebabkan mata pengguna akan merasa letih.
- paparan persembahan yang dibina menggunakan warna, font teks dan saiz teks yang terlalu banyak dalam sesuatu persembahan akan menganggu tumpuan seterusnya membosan pengguna.
- kandungan kognitif yang terlalu banyak dalam satu paparan menjejas keupayaan pengguna membentuk kefahaman seperti yang diharapkan oleh pembina persembahan.
Perkara Yang Perlu diberi Perhatian Dalam Pembinaan Persembahan
Dalam pembinaan sesuatu persembahan, lima perkara
berikut perlu diberi perhatian iaitu :
i.
Keperluan persembahan
Persembahan
elektronik yang menggunakan kaedah tunjuk cara adalah lebih sesuai kerana
pembangun perisian menggunakan video berbanding menggunakan
gambar. Persembahan menggunakan gambar pula adalah lebih sesuai untuk
menerangkan sesuatu keadaan berbanding dengan menggunakan teks.
ii.
Golongan sasaran
pengguna
Dalam membangun persembahan yang mempunyai golongan
sasaran terdiri daripada golongan kanak-kanak TADIKA adalah lebih sesuai pembangun
perisian menggunakan animasi. Penggunaan animasi yang banyak pula tidak sesuai
digunakan untuk membuat persembahan bagi golongan dewasa.
iii.
Lokasi persembahan
Persembahan di dewan yang besar tetapi menggunakan
teks yang mempunyai font yang kecil akan menyebabkan pengguna tidak dapat
membaca mesej yang hendak di sampaikan dan akhirnya akan menyebabkan rasa bosan
di kalangan penonton.
iv.
Makna kepada mesej
persembahan
Persembahan yang membawa mesej yang sedih dan sayu
tetapi menggunakan warna panas dan terang adalah tidak sesuai sebaliknya warna
yang sesuai ialah warna yang lembut dan harmoni.
v.
Memilih media yang
berkaitan
Pembangun persembahan perlu memilih media yang
berkaitan dengan mesej persembahan bukan berdasarkan kegemaran pembangun
persembahan. Contohnya klip video yang menunjukkan senario kampus tidak sesuai
dijadikan video pengenalan untuk persembahan teknik bola
sepak.
vi.
Mencipta kerangka
persembahan menggunakan papan cerita
Papan cerita adalah himpunan lakaran rupa bentuk
secara bersiri dan ia juga adalah skrin paparan yang digunakan dalam
aplikasi perisian multimedia. Paparan skrin perlu dirancang dengan baik. Dalam
melakar papan cerita, pembangun perisian perlu mengaplikasikan prinsip reka
letak. Papan cerita disediakan di peringkat awal proses reka
bentuk. Papan cerita merupakan lakaran imaginasi pembangun perisian
tentang apa yang hendak dipaparkannya dalam sesuatu persembahan multimedia.
Papan cerita perlu mengambil kira elemen berikut:
- warna atau objek latar paparan
- jenis mata huruf, saiz dan warna teks,
- imej seperti gambar dan grafik pegun,
- grafik animasi,
- audio iaitu suara serta bunyi latar dan
objek bunyi,
- video dan
- unsur interaktif seperti hotspot
Kelebihan papan
cerita
Penyediaan papan cerita memberi beberapa kebaikan berikut :
- Membolehkan pembangun perisian kursus mencambah minda dan idea
- Membolehkan pembangun perisian merancang reka bentuk muka perisian kursus di peringkat awal.
- Membolehkan pembangun perisian kursus menzahirkan idea sebelum dipindahkan ke paparan di komputer.
- Membolehkan pembangun perisian kursus merancang dan mengaplikasikan teori pembelajaran dan strategi pembelajaran dengan mudah.
- Membolehkan perubahan yang dikehendaki dilakukan dengan mudah.
- Menjimatkan masa dan kos pembinaan perisian kursus.
- Mengurangkan risiko tertinggal maklumat persembahan yang penting.
- Membolehkan pembangun perisian kursus mengaplikasikan pelbagai teknik reka bentuk perisian kursus.
No comments:
Post a Comment